Nedreptatea: O Abordare Clinică și Psihodinamică din Perspectivă Jungiană
- Alin Andrei

- Oct 6
- 7 min read

Nedreptatea este o experiență arhetipală care străbate istoria umană și se regăsește în toate mitologiile, religiile și sistemele psihologice. Este o suferință care nu aparține doar victimei, ci și agresorului, nu doar celor vulnerabili, ci și celor privilegiați. Nedreptatea naște rușine, furie, alienare și, adesea, o ruptură profundă între ego și Sine, între individ și comunitate. Acest articol explorează nedreptatea dintr-o perspectivă clinică și psihodinamică, utilizând concepte fundamentale ale psihologiei analitice jungiene și contribuțiile unor autori importanți din corpusul psihologiei arhetipale: James Hillman, Marie-Louise von Franz, Edward Edinger, Erich Neumann, Lionel Corbett, Dinora Pines și alți.
Nedreptatea ca traumă clinică: perspectiva complexelor
Din punct de vedere clinic, nedreptatea acționează asupra psihicului asemenea unei traume. Nancy Krieger, în "Bridges to Consciousness", arată că traumele psihice pot duce la formarea de complexe autonome, bazine energetice care atrag conștiința și o prind într-o buclă compulsivă de reactivitate și suferință. Nedreptatea trăită poate duce la formarea unui complex al victimei, al rușinii sau al neputinței, ce captează o parte semnificativă din energia psihică.
Aceste complexe pot fi declanșate de relații parentale abuzive, de marginalizare socială, de înșelăciuni profesionale sau de inegalități create de sistem. Pacientul ajunge să trăiască viața nu dinspre eul său conștient, ci prin filtrul acestor complexe. Astfel, reacțiile sale devin disproporționate, comportamentele repetitive, iar conștiința fragmentată.
Un exemplu frecvent în terapie este pacientul care a fost ignorat sau rănit emoțional de o figură de autoritate. Această rănire timpurie se sedimentează într-un complex care proiectează, mai târziu, această nedreptate asupra tuturor autorităților. Terapeutul este investit cu această proiecție, iar transferul devine o arenă pentru reluarea traumei și pentru posibilitatea transformării. Ce vreau sa spun este că în cabinet terapeutul este privit ca o persoană cu autoritate care poate oricând să genereze trăirea neputinței, rușinii, iar tonul său poate fi trăit ca unul critic. Pacientul Re-trăiește în prezența terapeutului, emoțional, momente reprezentative ale traumei, complexul se activează și sunt puse în scenă toate trăirile - replici, mimică, gesturi, manifestări somatice: transpirație, durere de cap, tuse, la care se adaugă gânduri, expresii și senzații care, împreună constituie corpul complexului.
Nedreptatea și somatizarea: corpul ca scenă a durerii
Dinora Pines, în studiile sale despre femei, arată că nedreptatea trăită — mai ales cea legată de feminitate, maternitate, identitate corporală — este adesea somatizată. Trupul devine purtătorul unei povești dureroase care nu a putut fi rostită. Eczema, infertilitatea inexplicabilă, durerea cronică, tulburările de alimentație sunt adesea expresii simbolice ale unor experiențe de umilire, neputință sau vinovăție.
Femeia care a fost abuzată emoțional în adolescență începe să sufere de dismenoree severă. Cea căreia i s-a interzis să-și exprime sexualitatea dezvoltă o anestezie corporală. Aceste simptome, înțelease simbolic, devin cheia de acces la o istorie psihică reprimată. Terapeutul devine un martor empatic care traduce limbajul corpului în limbaj sufletesc.
Nedreptatea și arhetipul umbrei
“If people can be educated to see the shadow-side of their nature clearly, it might be hoped that they will also learn to understand and love their fellow men better.”
— Carl Jung, Psychology and Religion
Jung definea umbra ca totalitatea aspectelor refulate, negate sau neintegrate ale personalității. Umbra este partea pe care nu dorim să o recunoaștem, dar care ne condiționează alegerile, reacțiile și proiecțiile. Marie-Louise von Franz, în "Shadow and Evil in Fairy Tales", arată că în basme, umbra apare adesea sub forma unui frate vitreg malefic, a unui rege nedrept sau a unei mame vitrege. Aceste figuri exprimă o realitate psihică fundamentală: că acolo unde nu este recunoscută umbra, apare nedreptatea.
Nedreptatea este, în această cheie, expresia unei umbre neintegrate. Individul care nu-și recunoaște (de ex.) propriile tendințe agresive le proiectează asupra altora și le persecută reprimându-le, trimițându-le în inconștient. Societatea care nu și-a conștientizat rasismele structurale, misoginia, exploatarea economică, va produce politici nedrepte care mențin status quo-ul.
Însă dincolo de această lectură generală, fiecare individ are responsabilitatea propriei umbre. Umbra nu este doar răul din celălalt, ci răul perceput din noi. Este partea noastră egoistă, invidioasă, narcisică, violentă sau pasiv-agresivă. De cele mai multe ori, ea se formează în copilărie, când învățăm ce este „acceptabil” și ce nu. Ceea ce este inacceptabil pentru familie sau cultură este împins în inconștient, unde devine activ din umbră, adică din afara conștiinței.
Integrarea umbrei este un proces dureros, dar esențial pentru vindecare. Jung afirmă că „niciunul dintre noi nu se poate confrunta cu umbra fără o suferință considerabilă.” Aceasta implică să renunțăm la imaginea idealizată despre sine și să ne asumăm complexitatea ființei noastre. Doar astfel putem înceta să proiectăm asupra altora ceea ce refuzăm să vedem în noi înșine.
De exemplu, o persoană care se vede ca fiind „doar bună” va proiecta cruzimea sa inconștientă asupra partenerului, colegilor sau copiilor. Va spune că „ei sunt problema”, că „lumea e rea”, fără să realizeze că trăiește o realitate distorsionată de o umbrelă psihică nevindecată.
În plan terapeutic, confruntarea cu umbra este un act de curaj. Pacientul începe să-și recunoască ura, furia, resentimentele, dorințele „rușinoase”. Aceste conținuturi pot apărea inițial în vis sau în actele ratate ale vieții cotidiene. Terapeutul joacă aici rolul de martor și de conținător: el ține spațiul simbolic în care pacientul poate explora fără rușine ceea ce a fost mereu respins.
Dar a integra umbra nu înseamnă a o „elibera” fără discernământ. A integra înseamnă a aduce în lumină, a reflecta, a lua responsabilitate pentru ea. Nu înseamnă a deveni impulsiv sau distructiv, ci a învăța să spunem nu, să punem limite, să exprimăm emoțiile într-un mod conștient. De exemplu, o persoană care s-a identificat cu rolul de victimă pasivă poate descoperi că în umbra sa se află o imensă furie nespusă, un războinic interior reprimat. A integra umbra în acest caz înseamnă să învețe să-și spună punctul de vedere, să-și exprime nevoile și să refuze ceea ce o rănește, fără a răni la rândul său.
Mai mult, integrarea umbrei este și o poartă către creativitate. Hillman sugerează că imaginația, umorul, chiar erosul sunt adesea legate de ceea ce a fost împins în umbră. Când începem să lucrăm cu umbra, apar resurse nebănuite: energie, autenticitate, curaj. A deveni întreg înseamnă a nu mai fi „doar bun” sau „doar rău”, ci complet: o ființă capabilă să navigheze paradoxurile, ambivalențele propriei psihologii.
Pe plan colectiv, integrarea umbrei înseamnă a recunoaște răul istoric, nedreptatea sistemică, traumele neasumate. Societățile care își reprimă umbrele ajung să le manifeste compulsiv: prin război, rasism, polarizare politică. Doar prin asumare, reflecție și reparație poate începe procesul de vindecare colectivă.
În concluzie, umbra este matricea nedreptății trăite și perpetuate. A o integra este nu doar un act de igienă psihologică, ci unul de justiție interioară și, prin extensie, socială. Așadar, cel care a coborât în propria sa noapte poate aduce lumină autentică în jurul să și în lume în general.
Un suflet rănit naște durere
James Hillman, în "Anima: Anatomy of a Personified Notion", descrie anima ca sufletul vieții psihice, principiu al imaginației, emoției și intuiției. O cultură care și-a rănit anima devine o cultură nedreaptă, pentru că nu mai poate empatiza, nu mai poate visa, nu mai poate imagina alternative. Hillman scrie despre cum anima poate fi idealizată sau disprețuită, dar întotdeauna rănită, iar această rană se manifestă prin cruzime, cinism, alienare.
Nedreptatea, în această lectură, nu este doar socială, ci metafizică. Este simptomul unei lumi care și-a pierdut sufletul, care a instrumentalizat omul, care a uitat poezia, jocul, misterul. Repararea nedreptății devine astfel un act de recuperare a anima mundi, sufletul lumii.
Nedreptatea și dinamica puterii: arhetipul victimei
“One does not become enlightened by imagining figures of light, but by making the darkness conscious.”
— Carl Jung, Psychology and Alchemy
Arhetipul victimei este activat când individul trăiește repetat nedreptatea. El devine captiv într-o poziție de neputință, rușine sau martiriu. Marie-Louise von Franz, analizând basmul despre "Puer Aeternus", arată cum tinerii prinși între idealismul infantil și fuga de responsabilitate sfârșesc adesea prin a se simți victime ale lumii adulte, corupte și nedrepte.
Această poziție de victimă poate duce la retragere, depresie sau răzbunare. Dar individul are șansa să transforme această figură interioară într-un martor suveran, capabil de introspecție și acțiune conștientă. Astfel, din rănire se poate naște îngrijirea, din injustiție — dreptate interioară.
Repararea rănii: funcția religioasă a psihicului
Edward Edinger, în "Ego and Archetype", consideră că adevărata vindecare apare atunci când Eul restabilește legătura cu Sinele. Dialogul dintre Eu și imaginea arhetipală a divinității este echivalentul experienței religioase. Nedreptatea — ca ruptură, ca răsturnare de valori, ca dezorientare morală — poate fi astfel catalizatorul unei reorientări psihice.
Individul trăiește experiența lui Iov. Se confruntă cu absurdul, cu cruzimea realității, cu lipsa de sens. Dar dacă persistă, descoperă o nouă imagine a divinității: nu una atotputernică și pedepsitoare, ci una vulnerabilă, care suferă alături de el. Această conștiință tragică dă naștere la empatie și iertare.
Individuația și justiția interioară
Individuația, scrie Jung, este un proces etic. Nu doar psihologic, ci moral. Să-ți recunoști propria umbră, să-ți retragi proiecțiile, să-ți asumi complexele, să nu mai repeți nedreptățile trăite asupra altora — iată actul de dreptate interioară. Nedreptatea, când este metabolizată, devine combustibil pentru transformare.
Lionel Corbett subliniază că realitatea psihică are o dimensiune sacră. El propune o psihologie a imanenței divine, în care suferința devine purtătoare de sens. Vindecarea nu constă într-o restabilire a normalității, ci într-o transfigurare a sensului.
Nedreptatea colectivă și umbra culturală
Nedreptatea nu este doar personală, ci și culturală. Neumann, în "The Child", descrie cum societatea poate respinge arhetipurile copilului, ale femininului, ale alterității. Acestea sunt împinse în umbră, iar cultura se structurează pe excludere. Drept urmare, apar fenomene colective de disociere, proiecții și violență.
Arhetipul Sine nu este doar individual. El presupune o integrare simbolică în comunitate. O societate justă este una care permite individuația membrilor săi. O societate nedreaptă, dimpotrivă, reprimă devenirea, impune masificarea, neagă diferența. Astfel, justiția nu este doar o chestiune de legi, ci de arhitectură arhetipală.
Imagini salvatoare: zeițele interioare
Jean Shinoda Bolen, în "Goddesses in Everywoman", arată cum femeile pot accesa resurse interioare prin contactul cu arhetipurile feminine. Persefona, Demetra, Atena, Hera, Afrodita sunt mai mult decât mituri: sunt structuri psihice vii. O femeie care s-a simțit marginalizată poate regăsi forța în Artemis. Cea care a suferit o trădare conjugală poate transforma această experiență prin Hera. Repararea nedreptății devine, astfel, un travaliu cu arhetipurile active în suflet.
Același lucru este valabil și pentru bărbați (cf. Bolen, "Gods in Everyman"). Zeii — Apollo, Hermes, Hefaistos — pot fi chemați în ajutor într-un proces de reechilibrare a psihicului traumatizat.

…at the end
Nedreptatea, privită din perspectivă psihologică, este mai mult decât o greșeală etică produsă asupra unei persoane : este simptomul unei rupturi între ego și Sine, între lume și suflet. Vindecarea nu constă într-o simplă reparație a faptului, ci într-o transformare profundă a viziunii. Terapia, simbolul, visul, mitul, relația, actul conștient — toate sunt căi prin care nedreptatea poate fi transformată în dreptate interioară. Căci, până la urmă, încărcarea noastră etică nu este doar să denunțăm răul, ci să-i integrăm sensul și să-l transmutăm în lumină.






Comments