top of page

Misterele Începuturilor și Impactul Lor Asupra Vieții Noastre

  • Writer: Alin Andrei
    Alin Andrei
  • 4 days ago
  • 8 min read
ree

Începuturi: O perspectivă psihologică și jungiană

Începuturile nu sunt doar un punct pe o linie a timpului. Din punct de vedere psihologic, un început marchează o schimbare de conștiință – o trecere de la o stare interioară la alta. Fie că este vorba despre începutul unei relații, al unei cariere, al unei călătorii sau al unei confruntări cu trauma, momentul în care începem reprezintă un act de curaj, de conștiență și de  asemenea un act de transformare. Carl Jung vedea începuturile nu ca simple starturi, ci ca praguri către necunoscut, unde intenția conștientă întâlnește materialul inconștient.


Greutatea psihologică a începutului

În psihologia cotidiană, începuturile sunt adesea încărcate de anxietate și rezistență. A începe ceva nou înseamnă schimbare, iar schimbarea amenință confortul familiarului. Mintea umană este orientată spre supraviețuire, iar supraviețuirea este favorizată de predictibilitate. Noutatea tulbură această siguranță. Eul nu agreează “nu știu”, el nu se simte confortabil când este surprins, fie plăcut, fie neplăcut. Și chiar, și, atunci când schimbarea este dorită, apare o rezistență psihologică – o parte din noi se agață de trecut, în timp ce alta tinde către viitor.


Teoriile cognitive explică această rezistență prin obiceiuri/stereotipuri și distorsiuni cognitive. Narațiunile interioare – construite din copilărie, traumă, repetiție – încearcă să ne mențină într-o stare fixă. Dacă ai eșuat în trecut, o nouă încercare poate activa frici vechi. Dacă ai fost mereu persoana care are grijă de ceilalți, a-ți asuma independența poate trezi vinovăție. Mintea reacționează nu doar la prezent, ci și la ceea ce „își amintește” că au însemnat începuturile.


Observ, chiar în dimineața asta în care lucrez la articol, o familie cu 2 copii, un băiat ce pare în vârstă de 3-4 ani și o fetiță de 1.5-2 ani. Tatăl aduce 2 pahare mari cu apă. Le așează pe măsuța mică din lemn. După câteva secunde observ cum 2 mâini, mici, dar hotărâte, se îndreaptă spre pahar. Stângăcia se simte în acele palme care se îndreaptă cu degetele micuțe și răsfirate către paharul cu apă. Este un pahar din plastic de 400g plin cu apă. Curajul și hotărârea puștiului de 4 ani par să nu fie influențate de dimensiunea obstacolului și nici de eventualele pericole din jur. Simt cum vrea să-l apuce, să-l miște, să îl facă al lui, să îl ridice și să îl ducă la gură. Știți voi câtă determinare, câtă maturitate trebuie să adune Eul acela micuț pentru a mobiliza resursele necesare fizicului său pentru ridicarea paharului la gură și a bea apă? Oh. Da. Fiecare mișcare, poate că este nouă, neexperimentată, neexersată, dar totuși determinată - perceperea înălțimii paharului, evaluarea greutății acestuia, a volumului, a circumferinței exterioare ambalajului din plastic, a rigidității plasticului din care este făcut paharul, a stabilirii vitezei cu care îl v-a ridica și îl v-a duce la gură - totul în contextul zgomotelor  exterioare - motoare de mașini, sunete de ambulanță, voci necunoscute, voci familiare - ale părinților și fratelui din cărucior. Fiecare mișcare din cele pe care le-am văzut eu în acest moment necesită un efort de conștiință. Resursa principală este trăirea lui “eu pot”, a lui “eu vreau”, a lui sunt “pregătit”, a lui “mami, mă vezi?, sunt  bun, beau apă singur.” Ei, dragii mei, este vorba despre începuturii, despre mobilizarea resurselor Eului în vederea îndeplinirii sarcinii asumate de a bea un pahar cu apă. La fel, Hercule, a sugrumat cu pumnii lui mici șerpii trimiși de Hera. Călătoria eroului începe cu primele mișcări ale ochilor copilului, cu primul strigăt, cu prima încercare de a-și pune un pahar cu apă, cu prima mișcare de a duce mâncarea la gură și tot așa povestea merge mai departe cu fiecare ciclu al vieții: copilăria, perioada adultă și bătrânețea.


Simbolistica începutului

Pentru Jung, fiecare început este arhetipal. El rezonează cu mituri, vise și simboluri colective adânc înrădăcinate în inconștient. A începe ceva nou nu este doar o schimbare psihologică – este un eveniment spiritual. Jung vedea viața ca pe un proces de individuare: devenirea unei ființe întregi prin integrarea eului conștient cu Sinele inconștient. Fiecare început activează acest proces.

În mitologie, călătoria eroului începe cu o „chemare către aventură”. Am spune, din perspectivă simbolică că această chemare simbolizează Sinele care cheamă Eul să evolueze, să riște, să se transforme. Începutul nu este confortabil. Adesea vine după o criză, o moarte simbolică a vechii identități sau o nemulțumire profundă. Dar acestea nu sunt obstacole – sunt semnale. Din perspectiva jungiană, când te simți pierdut sau agitat, e posibil ca psihicul tău să pregătească un nou început.

Prin urmare, începuturile nu sunt liniare. Ele nu încep odată cu un anumit moment din calendar. Ele apar din tensiune, conflict sau o voce interioară care spune că ceva trebuie să se schimbe. Jung considera visele ca semnale timpurii ale acestor praguri – imagini care ne arată ceea ce încă nu putem accepta conștient. Un vis despre o călătorie, un copil ciudat, o casă dărâmată – sunt toate simboluri ale unui început ce vrea să iasă la suprafață.


Ceva este acolo, nu știm ce, dar este înfricoșător

Una dintre cele mai mari provocări la începutul unei transformări este confruntarea cu Umbra – intersectarea cu părțile din noi pe care le negăm, le evităm sau le reprimăm. Jung susținea că nicio schimbare autentică nu este posibilă fără recunoașterea Umbrei. Ea apare adesea la începutul oricărui proces de transformare, nu ca semn de eșec, ci ca o etapă necesară.

Gândește-te la cineva care încearcă să iasă dintr-o relație care nu îi face bine. Adevăratul început nu este momentul plecării fizice, ci clipa în care recunoaște un adevăr dureros pe care l-a evitat. Acea revelație este însoțită adesea de rușine, frică sau furie – materiale care fac parte din Umbra interioară. Pentru a începe cu adevărat, nu trebuie doar să te îndepărtezi de celălalt, ci să te apropii de partea din tine care a tolerat suferința.

Fiecare început, este o negociere cu inconștientul. La ce trebuie să renunți? Ce parte din tine trebuie să „moară” pentru ca alta să se nască? Începuturile cer sacrificiu – de obicei al confortului, certitudinii sau identității.


La începutul vieții

Un alt cadru jungian relevant este arhetipul Copilului. Nu copilul literal, ci copilul simbolic – Copilul Interior și Copilul Divin. Acest arhetip întruchipează potențialul, inocența, vulnerabilitatea și regenerarea. El apare adesea în vise sau viziuni atunci când o persoană este pe cale să înceapă ceva nou.

Copilul ne amintește că, pentru a începe ceva, trebuie să începem “ca” ceva – ca începători. În mod natural, suntem fragili și nu avem control. Cultural, ni se cere performanță, dar psihologic, începutul cere umilință. Copilul ne învață să ne apropiem de necunoscut nu cu aroganță, ci cu curiozitate și uimire.

În terapie, reconectarea cu Copilul Interior este adesea esențială. Mulți oameni se tem de începuturi pentru că acel copil interior a fost rănit de experiențe trecute de eșec, de rușine sau de neglijare. Vindecarea acelei relații interioare redă curajul de a visa și de a risca din nou.

Îmi vin în minte momentele ale copilăriei când am ajuns într-un oraș nou. Am schimbat trei școli în ani primari de școală, trei școli în trei orașe diferite. Clasele 1-4 le-am făcut într-un oraș, 5-8 în alt oraș, iar liceul de asemenea l-am început și terminat într-un cu totul alt oraș. Să-mi las vechii prieteni undeva, unde era posibil să nu mă mai întorc niciodată a fost ceva care m-a definit ulterior și a activat în mine mecanisme de apărare cum au fost timiditatea și greutatea de a stabili noi relații, simțeam că nu pot sa fac o relație profundă pentru că urma să plec din oraș. 


Ceva a făcut totuși exercițiul adaptării mai ușor, mai practic, mai adecvat realității pe care o trăiam. Am citit mult, cărți adecvate vârstei și momentului cultural specific anilor ‘80 - ‘90. Poveștile cu eroi și Cărțile de aventuri au fost principala resursă pe care psihicul meu a integrat-o și a activat-o, o resursă arhetipală imensă, conectând astfel Eul la resursa principală respectiv Sinele. Călătoria mea era cathartic conținută în fiecare erou din cărțile preferate - Greuceanu, Harap-Alb în anii de început și ulterior D’artagnan, Winnetou, Old Shatterhand, Paiața, Rob Roy,  Robin Hood sau Henri Charrière(Papillon). Resurse infinite de cunoaștere, de ghidaj moral și emoțional, de oglindire a emoțiilor, ajutor în formarea identității și nu în ultimul rând accesul la o paletă largă de simboluri universale și activarea funcției transcedentale atât de necesară pentru creșterea psihologică și individuare,

Arhetipurile din personaje nu sunt doar figuri din poveste, ci adevărate instrumente de dezvoltare emoțională, morală și identitară pentru copil și pentru adult. Ele oferă o hartă simbolică a vieții, ușor de înțeles și profund transformatoare.


Individuare și începuturi continue

Jung nu credea că avem un singur început în viață. El vedea individuarea ca pe un proces de reînnoire continuă. Fiecare etapă a vieții – de la tinerețe, la maturitate și bătrânețe – ne cere să renunțăm la roluri vechi și să pășim într-un nou teritoriu psihic.

La mijlocul vieții, mulți oameni trăiesc ceea ce Jung numea o „criză de sens”. Eul a câștigat o anumită stabilitate, dar Sinele începe să-și ceară drepturile. Atunci apar schimbările de carieră, redescoperirea creativității, retrageri din relații sau o dorință profundă de liniște. Acestea nu sunt „crize de vârstă mijlocie”, ci începuturi profunde – transformări ghidate de inconștient.

Jung avertiza că, dacă ignorăm aceste impulsuri interioare, riscăm stagnarea sau proiecția – învinovățind pe alții pentru nemulțumirea noastră. Dar dacă ascultăm, putem intra într-un nou început care ne apropie de întregirea noastră.


Sfârșiturile ca semințe pentru nou

În final, Jung afirma că fiecare sfârșit este un început deghizat. Moartea, pierderea, eșecul – nu sunt simple închideri. Ele sunt simboluri ale renașterii. În alchimie, pe care Jung a studiat-o intens, nigredo – înnegrirea – era prima etapă. Înainte de transformare, trebuie să existe dizolvare.


Când o relație se termină sau o carieră se prăbușește, psihicul revine la materia brută. Eul nu știe ce să facă. Atunci apar simbolurile în vis, sincronicitățile și emoțiile ciudate. Acestea sunt semințele următorului început. Dar trebuie să rămânem în acel spațiu inconfortabil suficient de mult pentru a le putea primi.

Mintea modernă vrea tranziții rapide. Vrem claritate. Dar psihologic, începuturile sunt dezordonate. Ele adesea nu arată ca progresul. Se simt ca îndoială, pierdere, haos. Jung cerea răbdare. El credea că inconștientul lucrează întotdeauna, chiar și în tăcere. Ceea ce pare inerție este, de fapt, gestație.


După un incendiu de pădure, pământul este negru. Copacii sunt carbonizați. Aerul, tăcut.Și totuși, în doar câteva săptămâni, apar lăstari noi. Plantele revin. Unele chiar depind de foc pentru a se regenera.

Cenușa este plină de minerale esențiale pentru viață: potasiu, calciu, fosfor, magneziu.Ea regenerează solul, îl alcalinizează, îl curăță de dăunători și bacterii și creează condiții optime pentru semințele care așteaptă în adânc.

“Acolo unde flacăra a distrus, cenușa hrănește. Acolo unde a fost moarte, se pregătește viața.”

Se știe că:

  • Anumite semințe, precum cele de pin sau eucalipt, germinează doar după incendii – stratul lor protector se rupe abia la temperaturi înalte.

  • Alte specii (floarea-soarelui, brusture, mur) se dezvoltă exploziv după ce solul a fost ars și s-a format un strat de cenușă hrănitoare.

  • Cenușa curăță terenul vechi și îmbogățește humusul pentru noile plante.

Această regenerare biologică este perfect paralelă cu procesele noastre interioare: după ce arzi ceea ce nu-ți mai servește, creezi spațiul și hrana pentru o viață nouă.


…at the end

Dintr-o perspectivă psihologică și jungiană, începuturile nu sunt starturi curate. Sunt praguri complexe care implică conflict interior, moarte simbolică și transformare. Ne cer să confruntăm necunoscutul, să integrăm părțile pierdute ale sinelui și să ascultăm vocea mai profundă a inconștientului. Fiecare început este o șansă de a deveni mai întreg – nu prin evadarea din ceea ce am fost, ci prin extinderea a ceea ce suntem.


A începe nu înseamnă doar a merge mai departe. Înseamnă a coborî, a confrunta și a renaște. Este o sarcină sacră – și niciodată complet încheiată.



1 Comment

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
Guest
3 days ago
Rated 5 out of 5 stars.

Good!

Like
bottom of page